technická poradna

Vážení přátelé,


jelikož nechci poškodit dobré jméno Miata cupu ani závodů vypsaných pořadatelem P. Vraným a hlavně nechci poškodit jméno své, musím uvést několik věcí na pravou míru. S tvorbou pravidel, udělováním různých výjimek a zvýhodnění při závodech v Sosnové a Vysokém mýtě pořádanými P. Vraným ve znění, jak byla prezentována, nemám nic společného a distancuju se od nich. Též jsem odmítl finanční zvýhodnění startovného, na tyto věci mám zcela jiný názor. Pokládám za nutné toto prezentovat, neb je doufám v zájmu závodní rady P. Vraného, hlavního pořadatele, především nelhat, jednat dle svého nejlepšího svědomí, měřit všem stejným metrem a neprofitovat jakýmkoliv způsobem na těchto závodech.


Pěkný den,

Otamír Švaněk

Ahoj, uvažuji o koupi nějaké starší MX-5 cca rok 99 až 01. Ale co nevím, jestli si vybrat verzi se samosvorem nebo bez něj. Jízda se samosvorem bude nejspíš lepší, ale mám trochu strach o spolehlivost. Díky za radu.

MX5 má samosvor od r.v. 98 - u verzí s motorem 1.8l, bez samosvoru se prodávala jen 1.6l, kterou nedoporučuju - tady se jedná spíš o turistickou verzi.Ve verzi NA ještě 1.6l fungovala, měla na starosti menší hmotnost a emise umožňovaly až 120 koní, ale 1.6l NB měla koní 90 a větší váhu.

Jaký typ Mazdy mx5 pokládáte za nejlepší? Poslední verze NC mi přijde sice komfortní, ale jako by jí něco chybělo.

Tohle řešíme již několik let, většinou převládá názor, že nejlepší a nejkomunikativnější verze je NA, po ní sice následovala NB, která přinesla více komfortu a tuhosti, ale taky 150kg navíc, no a NC je v podstatě převzatá platforma z RX8, osazená 2l motorem a naladěná tak, aby se co nejvíc blížila pocitům z předchozích verzí.

Chci se zeptat na nerezový rám za hlavu, má nějakou funkci?

Mazda měla nerezový rám v nabídce příslušenství, byl přišroubovaný k šroubům bezpečnostních pásu a jednalo se spíš o stylovou záležitost, která umožňovala zvýšit s větrnou clonou komfort pro posádku, případně u posledních verzí NBFL byly mezi nimi umístěny basové reproduktory. Jsou na trhu i verze, které drží i na více místech v karoserii a na šroubech a ty můžou v kombinaci s rámem předního skla pomoct ochránit posádku, ale bohužel čím je rám za hlavou komplikovanější, tím je těžší, zvedá těžiště a mění charakter auta a ovládání, asi proto tam Mazda žádnou klec nenabízela. Pokud se chystáš závodit, tak je jediná možnost ochrany a to kompletní klec, od předních tlumičů podél sloupku přes hlavu k zadním tlumičům, ta by měla být dostačující a bohužel člověk pak musí oželet těžiště a pokusit se nastavením podvozku potlačit nárůst přetáčivosti.

Čtu na diskusích že čím lehčí ráfek tím líp, ale co pevnost? Nemá vliv váha na pevnost ráfku?

Tohle je věčný boj, neodpružená hmota - pevnost - vzhled - cena, sám jsem rok vybíral ráfky, až jsem si nechal na zakázku vyrobit. Záleží na způsobu užívání, pokud si mx5 přivezu na vozíku na okruh, tak je potřeba jen řešit neodpruženou hmotnost, ale pokud používám mx5 na našich rozbitých cestách a sem tam ji vezmu na okruh, tak už musím řešit i pevnost, abych nedával pořád rovnat ráfky. Dají se vyrobit kované ráfky, ale ty se v nějaké rozumné cenové kategorii nepohybují, ale každý lepší výrobce má v nabídce obě varianty: lehké a míň odolné nebo těžší, které snesou i hrubší zacházení. Ale to se nejvíc dozvíš na srazech a závodech mx5, máme s tím už 10leté zkušenosti, něco jiného jsou cesty v Americe a něco jiného u nás.

Zdravím, tak už jsem si vysněný auto dovez z Německa. Nyní bych poprosil o radu, kde se dá najít VIN (jinde než na plechovém štítku) a typ motoru u 1.8 NA?

VIN kód je na plechovém štítku za motorem a může být ještě přišroubovaný na převodovce a typ motoru bude BP a je na boku bloku motoru. BLUE SKY.

Jaký přípravek používáte k ošetření střechy?

Máme vyzkoušený - MAFRA SE SILIKONEM - výhoda je, že se dá použít univerzálně i na palubovku nebo k ošetření plastových dílů.

Je normální ochranný nátěr tzv. pomerančová kůra na prazích, to vím, že ano, ale má vést až k lince která vede prostředkem zadního blatníku? Přijde mi to vysoko. Zajímá mne zda je to originální stav. Pak by mne zajímalo, zda malé puchýřky rzi nad zadním blatníkem jsou snadno opravitelný nebo to zpravidla bývá skrz?

Ta kůra je až po tu linku přímo z továrny, blatníky by neměl být problém opravit, jako u všech aut - rozsah koroze neodhadnu, jen je špatný přístup zevnitř od podběhu - záleží kde a v jakém rozsahu koroze je.

Nejde nastartovat MX 5,r.v. 2008, po čelním nárazu. Startér točí, benzín z nádrže jde, svíčka suchá, jiskru nehází. Byla vypálená pojistka vstřikování. Kontrolka klíčku v palubce zhasne. Kde by byla chyba?

Vespodu vpravo od kliky je čidlo otáček - nejspíš je po nárazu uražené a řídící jednotka nemá údaje, tím pádem nefunguje.

Jak můžu manuálně nastavit sklon světel u NB?

Dá se otáčením klíčem u ozubeného kolečka, které jinak pohání elektromotor světel. Nebo pokud je problém po nějakém nárazu auta, může dojít k pozvednutí nárazníku a tím pádem i světel, takže buďto karosář nebo si sám pohrát s nárazníkem a stáhnout ho dolů, případně i přes horní packy, světla povolit, natočit a přitáhnout.

Při jízdě a prudším manévru doprava slyším jakoby servo točilo naprázdno nebo o něco dřelo a cítím mírné vibrace ve volantu, při manévru doleva nic poznat nejde. Co to může být?

Nejspíš máš ohnutý hřeben řízení - čerpadlo by to taky mohlo být, ale protože to dělá jen na jednu stranu, tak to vypadá právě na ten hřeben nejspíš po nějakém nárazu nebo bouračce - pozor může se volant v krajní pozici i zaseknout.

Chtěl bych zabudovat do mxky subwofer, jenže je tam málo místa, poradíte?

Měl jsem ve svém období taky potřebu mít aparaturu v mxce, našel jsem podél nádrže tunely do kufru, tam jsem umístil za zády spolujezdce reproduktor a ten mi udělal z kufru ozvučnici, zesilovač byl pak za rámy pod střechou. Jediný problém byl s rezonancí, ale to jde vychytat pomocí rezonančního CD, nicméně zesilovač se přehříval a spolujezdec měl odražené ledviny, když jsem to pustil. Doporučil bych lidi, co se zástavbou Autohifi fakt zabývají.

Jak to je vlastně se závoděním s mx5kama u nás? Vidím, že letos se Miata cup nejede.

S kamarádem Martinem a Petrem jsme se přihlásili před 6 lety na závody do vrchu - Berg trophy a zkoušeli jsme tenkrát mít zde vlastní hodnocení a přibrat i další jedince s mx5kou. Bohužel zde zrovna došlo k sérii těžkých havárii, které vyvrcholily smrtí jednoho jezdce ve formuli.
Byly přijaty opatření pro větší bezpečnost a přísnější pravidla, pro nás kompletní rámy přes hlavu dopředu k předním tlumičům.To by už mx5ky ztratily nejen svou ovladatelnost a lehkost, ale i praktičnost (dovolená a celoroční ježdění), tak jsme se o našem závodění začali bavit s Otou Švaňkem, který měl už zkušenosti s Rally a okruhů a přišel s myšlenkou společného závodění, tzv.Miata cupu. Vymýšleli jsme pravidla a hledali další účastníky, kteří by se tohoto podniku s námi účastnili. Začaly první závody a první srovnání mx5tek s ostatními vozy a vzpomínám si, jak nám netrvalo dlouho přesvědčit různé lidi i motoristické novináře o rychlosti a zábavnosti našich aut. Tohle je ale už historie.

Mám v technickém průkazu napsanou hmotnost auta 1120kg, oproti mx5 NA verze je to nárůst o 140kg - čtu všude, jak se řeší výkon mx5ky, ale tenhle údaj je snad ještě důležitější...?

Technici v Hirošimě řeší nástupce mx5ky, verzi ND, a ta by se měla pohybovat kolem 800kg. Opravdu hmotnost dělá hodně, ale možná bych údajům v technickém průkazu až tak moc nevěřil. Viděl jsem i mx5ku 1,6l se 123kw, což by bylo necelých 170koní na 1,6l v atmosféře pěkné.
Měl jsem srovnání atmosféra versus kompresor, okruh i okreska, cca 205koní proti 155 a na okruhu jsem dokázal být i rychlejší. Samozřejmě typu Sosnová, na okresce mi kompresor neujel a seděl v ní kluk který opravdu umí, takže roli hraje hodně i hmotnost a výkon nemusí být to nejdůležitější

Byl jste zvážit kolik Vaše Mazda váží? Mně údaj v technickém průkazu nesedí.

Mám na mx5ce teď kompresor, cca 22kg navíc, rámy za hlavou 3-4kg, větší 17" kola i gumy, 8 pístkové třmeny a brzdy cca 40kg navíc. V technickém průkazu je 1140kg, plus 40 by mělo být 1180kg a váha mi ukázala s půlkou nádrže 1110kg.

Chtěl bych upravit sání, stačí prý jen sportovní filtr...

S tím je problém - firmy, co se specializují na kity sání, vymýšlejí a počítají s tzv. rezonančním sáním, které dokáže lépe plnit sací prostor za cenu větší hlučnosti, případně použít co nejkratší sání před klapkou vzduchu.

Mají mx5ky samosvor?

Ano Mazda mx5 má od roku 1998 u verzí 1,8l již v serii samosvorný diferenciál

Chtěl bych si koupit Mazdu mx5, ale mám strach, že v případě havárie mě díky absenci střechy neochrání dostatečně jako jiné auto.

Chtěl bych vyzdvihnout výbornou tzv. aktivní bezpečnost, která je v současné době zmiňována minimálně. Mx5ka je řiditelná do posledního okamžiku a několikrát se mi povedlo skoro v neřešitelné situaci vyjet se zdravou kůží, právě díky jejímu řízení a ovládání. Navíc poslední varianty MX5ky už jsou vybaveny el. bezpečnostními systémy, které můžou pomoct v případě krize.
Vím o několika posádkách, které měly těžké bouračky v těchto autech, ale obešlo se to bez těžkých úrazů a následků. Nejlepší prevencí je jezdit, jezdit a jezdit, případně si připlatit za školu smyku, stejně jako kdysi já, ta pomůže taky hodně. Mazdu mx5 můžu jen doporučit jako jeden z nejlepších Roadsterů všech dob :)

Chci si koupit sportovní volant a řeším průměr, jaký používáte u sebe?

Mám MOMO, je to věc, kterou člověk drží pořád v ruce, tak by se na ní nemělo šetřit. Mám průměr 28 cm s prodloužením náby o 8 cm, což mně zajištuje ovládání jen pomocí zápěstí a minimální časové ztráty a reakce. Jen je trochu nepohodlný při delších cestách a na dálnicích, kde mohou být neustálé korekce únavné, ale projel jsem i tak celou Evropu, je to jen otázka zvyku. Možná bych volil průměr tak 32 cm, podle mě optimum.

Přečetl jsem si na Netu, že ideální podvozek je Bilstein, ten Vámi tak propagovaný Ohlins se prý hodí jen na okruhy, co vy na to?

Podvozek Bilstein v té nejvyšší specifikaci není špatný, je použitelný jak na okruhu, tak na okreskách, záleží na naladění, jehož rozsah je dostačující. Pokud ale vezmete podvozek Ohlins a jeho použitelnost, jsme ještě o třídu dál. Je prvotně stavěný právě na okresky, záleží jen na jeho nastavení, co od něj budete chtít (nemluvě o tom, že v případě repasu tohoto podvozku je možnost dalšího naladění) a pak teprve na okruhy. Ostatně zeptejte se kohokoliv z naší soutěžní špičky, který podvozek by si dal na své auto Bilstein nebo Ohlins a volba bude jasná - OHLINS :)