technická poradna |
Vážení přátelé,
jelikož nechci poškodit dobré jméno Miata cupu ani
závodů vypsaných pořadatelem P. Vraným a hlavně nechci
poškodit jméno své, musím uvést několik věcí na pravou
míru. S tvorbou pravidel, udělováním různých výjimek a
zvýhodnění při závodech v Sosnové a Vysokém mýtě
pořádanými P. Vraným ve znění, jak byla prezentována,
nemám nic společného a distancuju se od nich. Též jsem
odmítl finanční zvýhodnění startovného, na tyto věci mám
zcela jiný názor. Pokládám za nutné toto prezentovat,
neb je doufám v zájmu závodní rady P. Vraného, hlavního
pořadatele, především nelhat, jednat dle svého
nejlepšího svědomí, měřit všem stejným metrem a
neprofitovat jakýmkoliv způsobem na těchto závodech.
Pěkný den,
Otamír Švaněk |
Ahoj, uvažuji o koupi nějaké starší MX-5 cca rok 99
až 01. Ale co nevím, jestli si vybrat verzi se
samosvorem nebo bez něj. Jízda se samosvorem bude
nejspíš lepší, ale mám trochu strach o spolehlivost.
Díky za radu. |
MX5 má samosvor od r.v. 98 - u verzí s motorem 1.8l, bez
samosvoru se prodávala jen 1.6l, kterou nedoporučuju -
tady se jedná spíš o turistickou verzi.Ve verzi NA ještě
1.6l fungovala, měla na starosti menší hmotnost a emise
umožňovaly až 120 koní, ale 1.6l NB měla koní 90 a větší
váhu. |
Jaký typ Mazdy mx5 pokládáte za nejlepší? Poslední
verze NC mi přijde sice komfortní, ale jako by jí něco
chybělo. |
Tohle řešíme již několik let, většinou převládá názor,
že nejlepší a nejkomunikativnější verze je NA, po ní
sice následovala NB, která přinesla více komfortu a
tuhosti, ale taky 150kg navíc, no a NC je v podstatě
převzatá platforma z RX8, osazená 2l motorem a naladěná
tak, aby se co nejvíc blížila pocitům z předchozích
verzí. |
Chci se zeptat na nerezový rám za hlavu, má nějakou
funkci? |
Mazda měla nerezový rám v nabídce příslušenství, byl
přišroubovaný k šroubům bezpečnostních pásu a jednalo se
spíš o stylovou záležitost, která umožňovala zvýšit s
větrnou clonou komfort pro posádku, případně u
posledních verzí NBFL byly mezi nimi umístěny basové
reproduktory. Jsou na trhu i verze, které drží i na více
místech v karoserii a na šroubech a ty můžou v kombinaci
s rámem předního skla pomoct ochránit posádku, ale
bohužel čím je rám za hlavou komplikovanější, tím je
těžší, zvedá těžiště a mění charakter auta a ovládání,
asi proto tam Mazda žádnou klec nenabízela. Pokud se
chystáš závodit, tak je jediná možnost ochrany a to
kompletní klec, od předních tlumičů podél sloupku přes
hlavu k zadním tlumičům, ta by měla být dostačující a
bohužel člověk pak musí oželet těžiště a pokusit se
nastavením podvozku potlačit nárůst přetáčivosti. |
Čtu na diskusích že čím lehčí ráfek tím líp, ale co
pevnost? Nemá vliv váha na pevnost ráfku? |
Tohle je věčný boj, neodpružená hmota - pevnost - vzhled
- cena, sám jsem rok vybíral ráfky, až jsem si nechal na
zakázku vyrobit. Záleží na způsobu užívání, pokud si mx5
přivezu na vozíku na okruh, tak je potřeba jen řešit
neodpruženou hmotnost, ale pokud používám mx5 na našich
rozbitých cestách a sem tam ji vezmu na okruh, tak už
musím řešit i pevnost, abych nedával pořád rovnat ráfky.
Dají se vyrobit kované ráfky, ale ty se v nějaké rozumné
cenové kategorii nepohybují, ale každý lepší výrobce má
v nabídce obě varianty: lehké a míň odolné nebo těžší,
které snesou i hrubší zacházení. Ale to se nejvíc dozvíš
na srazech a závodech mx5, máme s tím už 10leté
zkušenosti, něco jiného jsou cesty v Americe a něco
jiného u nás. |
Zdravím, tak už jsem si vysněný auto dovez z Německa.
Nyní bych poprosil o radu, kde se dá najít VIN (jinde
než na plechovém štítku) a typ motoru u 1.8 NA? |
VIN kód je na plechovém štítku za motorem a může být
ještě přišroubovaný na převodovce a typ motoru bude BP a
je na boku bloku motoru. BLUE SKY. |
Jaký přípravek používáte k ošetření střechy? |
Máme vyzkoušený - MAFRA SE SILIKONEM - výhoda je, že se
dá použít univerzálně i na palubovku nebo k ošetření
plastových dílů. |
Je normální ochranný nátěr tzv. pomerančová kůra na
prazích, to vím, že ano, ale má vést až k lince která
vede prostředkem zadního blatníku? Přijde mi to vysoko.
Zajímá mne zda je to originální stav. Pak by mne
zajímalo, zda malé puchýřky rzi nad zadním blatníkem
jsou snadno opravitelný nebo to zpravidla bývá skrz? |
Ta kůra je až po tu linku
přímo z továrny, blatníky by neměl být problém opravit,
jako u všech aut - rozsah koroze neodhadnu, jen je
špatný přístup zevnitř od podběhu - záleží kde a v jakém
rozsahu koroze je. |
Nejde nastartovat MX 5,r.v. 2008, po čelním nárazu.
Startér točí, benzín z nádrže jde, svíčka suchá, jiskru
nehází. Byla vypálená pojistka vstřikování. Kontrolka
klíčku v palubce zhasne. Kde by byla chyba? |
Vespodu vpravo od kliky je čidlo otáček - nejspíš je po
nárazu uražené a řídící jednotka nemá údaje, tím pádem
nefunguje. |
Jak můžu manuálně nastavit sklon světel u NB? |
Dá se otáčením klíčem u ozubeného kolečka, které jinak
pohání elektromotor světel. Nebo pokud je problém po
nějakém nárazu auta, může dojít k pozvednutí nárazníku a
tím pádem i světel, takže buďto karosář nebo si sám
pohrát s nárazníkem a stáhnout ho dolů, případně i přes
horní packy, světla povolit, natočit a přitáhnout. |
Při jízdě a prudším manévru doprava slyším jakoby
servo točilo naprázdno nebo o něco dřelo a cítím mírné
vibrace ve volantu, při manévru doleva nic poznat nejde.
Co to může být? |
Nejspíš máš ohnutý hřeben řízení - čerpadlo by to taky
mohlo být, ale protože to dělá jen na jednu stranu, tak
to vypadá právě na ten hřeben nejspíš po nějakém nárazu
nebo bouračce - pozor může se volant v krajní pozici i
zaseknout. |
Chtěl bych zabudovat do mxky subwofer, jenže je tam
málo místa, poradíte? |
Měl jsem ve svém období taky potřebu mít aparaturu v
mxce, našel jsem podél nádrže tunely do kufru, tam jsem
umístil za zády spolujezdce reproduktor a ten mi udělal
z kufru ozvučnici, zesilovač byl pak za rámy pod
střechou. Jediný problém byl s rezonancí, ale to jde
vychytat pomocí rezonančního CD, nicméně zesilovač se
přehříval a spolujezdec měl odražené ledviny, když jsem
to pustil. Doporučil bych lidi, co se zástavbou Autohifi
fakt zabývají. |
Jak to je vlastně se závoděním s mx5kama u nás?
Vidím, že letos se Miata cup nejede. |
S kamarádem Martinem a Petrem jsme se přihlásili před 6
lety na závody do vrchu - Berg trophy a zkoušeli jsme
tenkrát mít zde vlastní hodnocení a přibrat i další
jedince s mx5kou. Bohužel zde zrovna došlo k sérii
těžkých havárii, které vyvrcholily smrtí jednoho jezdce
ve formuli.
Byly přijaty opatření pro větší bezpečnost a přísnější
pravidla, pro nás kompletní rámy přes hlavu dopředu k
předním tlumičům.To by už mx5ky ztratily nejen svou
ovladatelnost a lehkost, ale i praktičnost (dovolená a
celoroční ježdění), tak jsme se o našem závodění začali
bavit s Otou Švaňkem, který měl už zkušenosti s Rally a
okruhů a přišel s myšlenkou společného závodění,
tzv.Miata cupu. Vymýšleli jsme pravidla a hledali další
účastníky, kteří by se tohoto podniku s námi účastnili.
Začaly první závody a první srovnání mx5tek s ostatními
vozy a vzpomínám si, jak nám netrvalo dlouho přesvědčit
různé lidi i motoristické novináře o rychlosti a
zábavnosti našich aut. Tohle je ale už historie. |
Mám v technickém průkazu
napsanou hmotnost auta 1120kg, oproti mx5 NA verze je to
nárůst o 140kg - čtu všude, jak se řeší výkon mx5ky, ale
tenhle údaj je snad ještě důležitější...? |
Technici v
Hirošimě řeší nástupce mx5ky, verzi ND, a ta by se měla
pohybovat kolem 800kg. Opravdu hmotnost dělá hodně, ale
možná bych údajům v technickém průkazu až tak moc
nevěřil. Viděl jsem i mx5ku 1,6l se 123kw, což by bylo
necelých 170koní na 1,6l v atmosféře pěkné.
Měl jsem srovnání atmosféra versus kompresor, okruh i
okreska, cca 205koní proti 155 a na okruhu jsem dokázal
být i rychlejší. Samozřejmě typu Sosnová, na okresce mi
kompresor neujel a seděl v ní kluk který opravdu umí,
takže roli hraje hodně i hmotnost a výkon nemusí být to
nejdůležitější |
Byl jste zvážit kolik
Vaše Mazda váží? Mně údaj v technickém průkazu nesedí. |
Mám na mx5ce teď kompresor,
cca 22kg navíc, rámy za hlavou 3-4kg, větší 17" kola i
gumy, 8 pístkové třmeny a brzdy cca 40kg navíc. V
technickém průkazu je 1140kg, plus 40 by mělo být 1180kg
a váha mi ukázala s půlkou nádrže 1110kg. |
Chtěl bych upravit sání,
stačí prý jen sportovní filtr... |
S tím je problém - firmy,
co se specializují na kity sání, vymýšlejí a počítají s
tzv. rezonančním sáním, které dokáže lépe plnit sací
prostor za cenu větší hlučnosti, případně použít co
nejkratší sání před klapkou vzduchu. |
Mají mx5ky samosvor? |
Ano Mazda mx5 má od roku
1998 u verzí 1,8l již v serii samosvorný diferenciál |
Chtěl bych si koupit Mazdu mx5, ale mám strach, že v
případě havárie mě díky absenci střechy neochrání
dostatečně jako jiné auto. |
Chtěl bych
vyzdvihnout výbornou tzv. aktivní bezpečnost, která je v
současné době zmiňována minimálně. Mx5ka je řiditelná do
posledního okamžiku a několikrát se mi povedlo skoro v
neřešitelné situaci vyjet se zdravou kůží, právě díky
jejímu řízení a ovládání. Navíc poslední varianty MX5ky
už jsou vybaveny el. bezpečnostními systémy, které můžou
pomoct v případě krize.
Vím o několika posádkách, které měly těžké bouračky v
těchto autech, ale obešlo se to bez těžkých úrazů a
následků. Nejlepší prevencí je jezdit, jezdit a jezdit,
případně si připlatit za školu smyku, stejně jako kdysi
já, ta pomůže taky hodně. Mazdu mx5 můžu jen doporučit
jako jeden z nejlepších Roadsterů všech dob :) |
Chci si koupit sportovní volant a řeším průměr, jaký
používáte u sebe? |
Mám MOMO,
je to věc, kterou člověk drží pořád v ruce, tak by se na
ní nemělo šetřit. Mám průměr 28 cm s prodloužením náby o
8 cm, což mně zajištuje ovládání jen pomocí zápěstí a
minimální časové ztráty a reakce. Jen je trochu
nepohodlný při delších cestách a na dálnicích, kde mohou
být neustálé korekce únavné, ale projel jsem i tak celou
Evropu, je to jen otázka zvyku. Možná bych volil průměr
tak 32 cm, podle mě optimum. |
Přečetl jsem si na Netu, že ideální podvozek je
Bilstein, ten Vámi tak propagovaný Ohlins se prý hodí
jen na okruhy, co vy na to? |
Podvozek Bilstein v té nejvyšší specifikaci není špatný,
je použitelný jak na okruhu, tak na okreskách, záleží na
naladění, jehož rozsah je dostačující. Pokud ale vezmete
podvozek Ohlins a jeho použitelnost, jsme ještě o třídu
dál. Je prvotně stavěný právě na okresky, záleží jen na
jeho nastavení, co od něj budete chtít (nemluvě o tom,
že v případě repasu tohoto podvozku je možnost dalšího
naladění) a pak teprve na okruhy. Ostatně zeptejte se
kohokoliv z naší soutěžní špičky, který podvozek by si
dal na své auto Bilstein nebo Ohlins a volba bude jasná
- OHLINS :) |
|